کارگاه تراش قوچان

ابوالفضل اسلامی

کارگاه تراش قوچان

ابوالفضل اسلامی

ابزارشناسی

چرخ اندازه گیر

          چرخ اندازه گیر:

جهت کارکردن با این وسیله باید چرخ را از ناحیه ى دسته بگیرید و نقطه ى صفر آن را در ابتداى قطعه مورد نظر قرار بدهید سپس آن را به آرامى حرکت داده در پستى و بلندى یا سطح قوس دار قطعه به حرکت در آورید و اگر این چرخ را ندارید می توانید از متر خیاطی استفاده کنید.

چرخ اندازه گیردردو نوع دیجیتالی و معمولی وجود دارد.

 

 

 

 

پرگارساده فلزی

 

 

 

          پرگارساده:

 این نوع پرگارها ساختمان بسیار ساده ای دارند و عمل ثابت شدن دو بازوی آنها در اثر اصطکاک بین سطوح آنها صورت می گیرد. سوزن های آن ممکن است با بازوها یکپارچه و یا روی آن نصب شده باشند.

 

 

 

 

 

 

پرگارساده با پیچ قفل:

 این پرگار مانند نوع قبل است، با این تفاوت که در روی یکی از بازوها راهنمای شیاردار قوسی شکل بسته شده و در روی بازوی دیگر پینی است که می تواند در داخل شیار راهنمای قوسی شکل حرکت کند. پس از بازکردن دهانه پرگار برای تثبیت اندازه، از پیچ قفل استفاده می شود.

 

پرگارکج وپرگارپاشنه

          پرگارهای انتقال اندازه:

          از این نوع پرگارها برای انتقال اندازه از روی قطعه کار به ابزار و یا بالعکس استفاده می شود. توسط این پرگارها می توان ابعاد داخلی، خارجی، فواصل بین خطوط و قطعات را روی پرگارتنظیم کرده و سپس به وسیله اندازه گیری، انتقال داد، یا بالعکس آنها را روی وسیله اندازه گیری تنظیم نموده و سپس به روی قطعه کار منتقل نمود .
این وسیله از یک جفت ساق قوسی شکل، که توسط پیچ و مهره به هم وصل شده اند، تشکیل شده اند. برای استفاده از این وسیله ابتدا سر خمیده ساق را با کار تماس می دهیم و سپس، توسط پیچ و مهره، اندازه را ثابت می کنیم و فاصله بین دو سر پرگار را اندازه می گیریم. این نوع پرگارها در انواع مختلفی ساخته می شوند.

 

          انواع پرگارانتقال اندازه :

1- پرگارانتقال اندازه خارج

 این پرگار که پرگار سرکج داخلی نامیده میشود، طوری ساخته شده است که با طرفین قطعه کارمورد اندازه گیری تماس حاصل می کند و سپس توسط محکم کننده، که ممکن است پیچی باشد، اندازه را ثابت می کنیم و آنرا به روی وسیله اندازه گیری مثلاً خط کش ؛منتقل می کنیم. این پرگارها در دو نوع فنری و پیچی ساخته می شوند

 

 

 

2- پرگارانتقال اندازه داخل

این پرگار، که به پرگار پاشنه ای و پرگار سرکج خارج نیز معروف است، برای انتقال اندازه سوراخها و فاصله بین شیارها و شکافها به روی وسیله اندازه گیری یا بالعکس به کار برده می شوند. این پرگارها در دو نوع ساده و فنری ساخته می شوند

 

پرگاردوحالته

 

 

 

 

          پرگار دوطرفه:

 از این پرگار برای انتقال اندازه های داخلی و خارجی قطعات استفاده می شود.

به وسیله این نوع پرگار می توان به طور همزمان از یک طرف برای انتقال اندازه قطعه و از طرف دیگر برای مقایسه مقدار آن با یک وسیله اندازه گیری مناسب، استفاده نمود. از طرفی هر دو نوع پرگار اندازه گیر خارجی و اندازه گیر داخلی روی یک پرگار پیش بینی شده است. ضمناً عمل اندازه گیری را می توان بدون خارج کردن پرگار از داخل قطعه انجام داد .

 

 

ساعت اندازه گیر

 

 

 

 

 

 

 

نحوه اندازه گیری باساعت اندازه گیر

 

 

          ساعت اندازه گیری :

ساعت های اندیکاتور نیز یکی دیگر از ابزارهای مهم در اندازه گیری می باشند. مکانیزم عملکردی این ابزار بر اساس متد مکانیکی موجود بین چرخ دنده و فنر طراحی شده است. دقت اندازه گیری این ابزار در حدود 0.01 متر می باشد.

 

مکانیزم ساعت به گونه ایی است که با حرکت کردن ساق متحرک در اثر برخورد نوک ساعت با قطعه کار ، به سمت بالا یا پایین می توان میزان حرکت آن را بر روی صفحه مدرج شده خواند.

میکرومتر

          میکرومتر :

اصول کار در میکرومترها به این صورت است که قطعه مابین دو فک ثابت و متحرک قرار گرفته و با سفت کردن پیچ جلوبرنده آنقدر فک متحرک را جلو می بریم تا به قطعه کار تقریبا مماس شود. برای اینکه فک متحرک کاملا به قطعه متصل شود باید از پیچ سفت کننده هرزگرد استفاده کرد تا به محض برخورد فک متحرک با قطعه از جلوتر رفتن آن جلوگیری کند. سپس مقدار اندازه را از روی خط کش مدرج و ورنیه روی آن می خوانیم.

دقت میکرومترها ( 0.01 mm ) می باشد. محیط استوانه ورنیه را معمولا به 50 قسمت مساوی تقسیم می کنند و این پیچ در هر یک دور که می گردد ( در هر گام ) فک متحرک را به اندازه نیم میلیمتر به جلو یا عقب حرکت می دهد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد