کارگاه تراش قوچان

ابوالفضل اسلامی

کارگاه تراش قوچان

ابوالفضل اسلامی

صفحه نظام

همانطور که در مطالب قبل توضیح داده شد، فرایند تراشکاری به گونه ای است که قطعه کار دارای حرکت دورانی و ابزار دارای حرکت خطی است. برای انجام این فرایند به علت وجود نیروی برشی هم قطعه کار و هم ابزار باید به صورت محکم در جای خود بسته شده باشند تا تحت نیروی وارده از جای خود حرکت نکنند و یا ارتعاش نداشته باشند. وسیله ای که برای بستن قطعه کار استفاده میشود باید قابلیت نصب روی محور اصلی را نیز داشته باشد تا حرکت دورانی را نیز به قطعه کار منتقل کند. در این مطلب با وسایل بستن قطعه کار و نحوه سوارکردن آنها روی محور اصلی و نحوه بستن قطعه کار به آنها آشنا میشوید:
انواع تجهیزات بستن قطعه کار
چون قطعاتی که تراشکاری میشوند شکل های مختلفی دارند بنابراین وسایل مختلفی نیز برای بستن آنها استفاده میشود.
سه نظام
متداولترین وسیله برای بستن قطعه کار سه نظام است. سه نظام دارای سه فک (یک پارچه) است که این فکها با استفاده از یک آچار باز و بسته میشوند. این فکها به منظور نگهداشتن قطعه در پیشانی سه نظام تعبیه شدهاند. از سه نظام برای بستن قطعاتی با سطح مقطع گرد و یا قطعاتی با سطح مقطع چندضلعی منتظم (که تعداد اضلاع آن مضربی از ۳باشد) استفاده میشود.
نحوه عملکرد سه نظام به این صورت است که پشت فک های آن دارای شیارهایی است. این شیارهای همانند شیارها مارپیچی صفحه پشت فکها هستند و روی همان مارپیچ که مارپیچ ارشمیدس نام دارد سوار میشوند. صفحه مارپیچ ارشمیدس در پشت دارای دندانه  هایی است که این دندانه ها با سه چرخدنده کوچک مخروطی در ارتباط است. این چرخدنده ها از بیرون سه نظام توسط آچار سه نظام به حرکت درمی آیند. با حرکت این چرخدنده ها صفحه مارپیچ ارشمیدس میچرخد و با چرخیدن مارپیچ ارشمیدس فک ها همزمان شروع به حرکت میکنند . اگر آچار سه نظام را موافق عقربه های ساعت بچرخانید فکها جمع میشوند و اگر برعکس بچرخانید فکها از هم باز میشوند.
سه نظام دارای دو دسته فک است. دسته اول فک های رو هستند که برای قطعات با قطرهای کمتر استفاده میشوند. دسته دوم فکهای وارو میباشند که برای بستن قطعاتی که قطر بیشتری دارند به کار میروند.


چهار نظام

از چهارنظام نیز برای بستن قطعات روی دستگاه تراش استفاده میشود به جای سه فک دارای چهار فک است و این قابلیت باعث میشود که علاوه بر بستن قطعات با مقطع گرد، قطعات با مقطع چهارگوش (و یا چندضلعی منتظم که مضربی از چهار باشند) را به طور مناسب نگه دارد.
صفحه نظام
صفحه نظام برای بستن قطعات سنگین و نامنظم به دستگاه تراش استفاده می شود. در سطح پیشانی صفحه نظام شیارهایی تعبیه شده است که از آن ها برای بستن قطعه کار استفاده می شود. بدین صورت که قطعه کار را با  استفاده از روبنده و پیچ و مهره به پیشانی صفحه نظام محکم می بندند. پیچ و مهره ها در شیارهای پیشانی
صفحه نظام بسته می شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد