کارگاه تراش قوچان

ابوالفضل اسلامی

کارگاه تراش قوچان

ابوالفضل اسلامی

جلسه ششم-اره کاری

تیغ اره

زاویه گوه در تیغه اره های دستی که برای بریدن فلزات از آنها استفاده می شود برابر 50 درجه انتخاب می گردد. زاویه براده  در این نوع تیغ اره ها به جنس کار بستگی دارد و مقدار آن را برای بریدن فلزات نرمی که دارای براده طویل می باشند به اندازه 10 درجه انتخاب کرده و فاصله تقسیم آنها را نیز زیاد در نظر می گیرند. زاویه براده را برای تیغه اره هایی که از آنها جهت بریدن فلزات سخت استفاده می شود به اندازه صفر درجه انتخاب میکنند.

دندانه اره ها را به سه شکل فرم می دهند موجی ، چپ و راست ، جازده





ریزی ودرشتی دندانه های تیغ اره ها بر حسب تعداد دندانه های موجود در طول یک اینج سنجیده می شوند.

1-   برای بریدن قطعات مسی ، آلومینیمی و مواد مصنوعی از تیغ اره های دندانه درشت که 14 تا 16 دندانه در هر اینچ دارند استفاده می شود.

2-  در اره کاری قطعات فولادی تا استحکام 600 مانند فولاد ریخته گری و برنج و مفرغ از تیغه اره های دندانه متوسط که 18 تا 22 دندانه در هر اینچ دارند استفاده می شود.

3-  قطعاتی راکه جنس آنها از فولاد با استحکام بیش از 600 بوده و همچنین چدن ها را با تیغ اره های دنده ریز که دارای 28 تا 32 دندانه در هر اینچ می باشد می برند.

نکاتی که در اره کاری دستی بایستی رعایت کرد :

1-   در موقع شروع اره کاری سعی کنید از تمام طول تیغه اره استفاده کنید.

2-   در موقع شروع اره کاری تیغه اره حدود 10 درجه مایل نسبت به سطح کار قرار داده شود.

3-   سرعت برش مناسب برای اره کاری فولاد های معمولی 60 بار در دقیقه بوده که بایستی در اره کاری فلزات سخت تر کمتر در نظر گرفته شود.

4-   برای خنک کردن تیغه اره ها نبایستی از روغن استفاده کرد، زیرا علاوه بر لیز خوردن تیغه اره  روی سطح کار باعث جذب براده های کوچک شده و ادامه براده برداری را با مشکل روبه رو خواهد کرد.

5-   لوله های خیلی نازک را بهتر است با لوله بر برید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد