کارگاه تراش قوچان

ابوالفضل اسلامی

کارگاه تراش قوچان

ابوالفضل اسلامی

جلسه سوم-تجهیزات کارگاه مقدماتی

تجهیزات کارگاه مقدماتی

میز کار: ارتفاع میز کار از کف کارگاه را حدود 80 سانتی متر در نظر می گیرند.

مناسب ترین ارتفاع سطح گیره ارتفاعی است که وقتی در کنار آن می ایستیم سطح گیره به اندازه 5 تا 8 سانتی متر پایین تر از آرنج قرار داشته باشد.

گیره ها

1-   گیره موازی رومیزی: گیره های موازی را معمولا از جنس چدن خاکستری مخصوص و یا فولاد با روش ریخته گری تهیه می کنند. به همین دلیل در مقابل ضربه و نیروی زیاد حساس بوده و بایستی از چکش کاری و خم کاری سنگین روی آنها خودداری گردد.

2-   گیره آهنگری: گیره آهنگری را از جنس فولاد و با روش آهنگری ساخته و چون قابلیت تحمل ضربه را دارند از آنها برای کار های چکش کاری و خم کاری استفاده می گردد.

3-   لوله گیر : چون بستن لوله ها در گیره های موازی و آهنگری باعث لهیدگی آنها شده و همچنین به علت تماس کم امکان سر خوردنلوله وجود دارد . لذا برای انجام کار روی لوله ها از لوله گیر استفاده می شود.اندازه کار گیر این لوله ها از 40 تا 200 میلیمتر است.

چکش ها

چکش ها به سه دسته نقسیم می شوند چکش های فولادی که وزن آنها کمتر از 1 کیلو گرم است چکش دستی و از 1 تا 2 کیلو گرم را چکش آهنگری و از 2 کیلو گرم به بالا را پتک می نامند.

 

 

وسایل کنترل

1-   خط کش: قطعه فولاد تسمه شکلی که سطوح آنرا کاملا صاف و عمود بر هم تراشیده و سپس سنگ زده اند.از این وسیله برای کنترل صافی و هموار بودن سطوح استفاده می شود.

2-   خط کش موئی : برای کنترل دقیق تر سطوح استفاده می شود. این خط کش ها را از فولاد ابزار سازی ساخته و برای کنترل دقیق تر سطح لبه های آنها را سنگ زده و برای جلوگیری از خم شدن و تاب برداشتن معمولا سطح مقطع آنها را فرم دار می سازند.

3-   صفحه صافی: یکی از روش های کنترل سطح می باشد. جنس آنها معمولا از چدن متراکم بوده و برای اینکه زیاد سنگین نشود قسمت پشت آنرا تو خالی می سازند.

تراز ها :

تراز ها را به فرم های مختلفی بر حسب موارد استفاده جنس و کاربردشان می سازند. انواع تراز های افقی ، عمودی (شاقولی) که برای کنترل سطوح افقی و عمودی استفاده می شود.تراز قابدار برای کنترل سطوح در دو امتداد عمودی و افقی استفاده می گردد و تراز زاویه سنج که برای کنترل زوایای سطوح نسبت به افق مورد استفاده قرار می گیرد تراز قوطی که برای کنترل سطوح در جمیع جهات به کار می روند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد